Is marketing, oftewel je zelf en je bedrijf op de markt zetten, voor iedereen weggelegd?

 

“Nee”, schreeuw ik haast, tegen Katrien de Jong met wie ik in het Landhotel in Diever zit te werken. “Nee, dat is niet voor iedereen weggelegd!”

En ik deel wat van mijn kennis over het Human Designsysteem. “Mijn profiel, het jasje wat ik draag in dit leven, is het jasje van de Onderzoeker/ Experimenteerder. (Voor de insiders, dit is het 1/3 profiel). Het beeld wat hierbij hoort is iemand die met het hoofd naar beneden rondloopt, bezig met haar eigen ding. Alles wat ze interessant vindt tot op de bodem bestudeert totdat ze het beheerst en dat is het moment dat ze een ‘autoriteit’ wordt in dat gebied. Soms blijkt dat wat er zo diep bestudeerd is toch niet te kloppen en botst ze onverwachts tegen iets anders aan en begint het onderzoek opnieuw.

Zo ben ik nog steeds het Human Designsysteem tot in de diepste diepten aan het bestuderen, heb er ondertussen meer dan 7 jaar mee geëxperimenteerd en ben nu een ‘autoriteit’, d.w.z ik kan dat wat ik zo diep bestudeerd en mee geëxperimenteerd heb nu naar buiten brengen in Human Designconsulten, lezingen en workshops. En dat is wat ik het allerliefste doe.

Moet ik mezelf echt op de markt zetten?

Katrien, met wie ik regelmatig samen zit omdat we elkaar erg kunnen inspireren, heeft me al vaker gezegd dat ik mezelf beter op de markt kan zetten, meer Social Media zou kunnen gebruiken. Ja, ja, zei ik dan. Er kwam een website via Katrien en een Facebookpagina, maar ik kwam nooit op mijn website, wist amper wat er op stond en gisteren nog liet mijn Facebook pagina me weten dat ik er al meer dan 100 dagen niks op had gezet. Dat 1/3 profiel bleef bezig met wat ik zelf leuk vind, namelijk gewoon in mijn huis Human Designconsulten geven, gedichten maken over of vanuit het zelfde Human Designsysteem, hier en daar een lezing/workshop, en supervisie geven aan studenten van de Hanze Hogeschool in Groningen. Natuurlijk liggen hier en daar mijn visitekaartjes en folders en als ik iemand spreek dan gaat het steevast op een zeker moment over Human Design. Verder kwam ik niet.

Zijn we maakbaar?

Als ik de vele posts op Facebook moet geloven kan iedereen marketing leren. We zijn per slot van rekening toch maakbaar, als we maar willen en er voor gaan?

Nou, vergeet het maar. Ik ben zeker niet de enige die niet in de wieg gelegd is om dat waar ik gepassioneerd over ben ook naar de wereld te brengen. In mijn praktijk krijg ik regelmatig mensen die ook denken dat ze dat moeten kunnen, maar waarvan hun Human Designkaart laat zien dat hun gaven ergens anders liggen. Het heeft geen enkele zin cursussen of wat dan ook te doen om dat wel te leren, ondanks alle aanmoedigingen die we dagelijks van alle kanten toegeschreeuwd krijgen. Hoeveel ZZP’ers hebben zich al scheel betaald aan workshops die beloven dat je in 1 dag leert hoe je zelf te promoten zonder dat ze daar ook daadwerkelijk iets mee gedaan hebben. Simpelweg omdat promoten niet hun ding is.

 

Wie ben ik?

Het was een gedenkwaardige dag, de dag dat iemand mij over mijn Human Design vertelde en me precies uit de doeken deed hoe ik ‘bedraad’ was, waar mijn gaven lagen en waar mijn valkuilen. Maar vooral hoe ik een vervullend leven kon leiden met zo weinig mogelijk weerstand. Te beseffen dat ik en elk ander mens uniek is. Te beseffen dat dat ook inhoudt dat je beperkt bent. Mijn 1/3 profiel is mijn gave en tegelijkertijd is het een beperking.

Het heeft lang geduurd tot dat echt tot me doordrong. Misschien gebeurde dat gisteren pas echt toen Katrien me vroeg: “Hoe zou je het vinden als ik jouw marketing doe? Jij doet jouw ding en ik zorg dat het de wereld in komt.” Nou weet ik, vanuit haar Human Designkaart dat zij iemand is die wel de gave heeft om dingen naar buiten te brengen, om energie om te zetten in vorm en zichtbaar te maken in de wereld. En ook nog op een zeer creatieve manier. “MMMMMMmmmmmmmmmmm”, hoorde ik mezelf hummen, “dat lijkt me wel wat”.

Hoewel ik een duidelijke response voelde op haar voorstel, duurde het toch even voordat ik ook van binnen de laatste restjes van mijn overtuigingen dat ik het zelf zou moeten kunnen, kon loslaten. Toen kwam de opluchting. Wow, wat heerlijk! Kan ik die druk loslaten en echt alleen maar doen wat ik fijn vind. En Katrien ook. Want dat is het mooie. Doordat ik doe wat ik het fijnste vind en het andere aan haar overlaat, kan zij ook doen wat zij het fijnste vindt. Zij is per slot van rekening een creatieve Social Media junkie.

We praten nog wat door over het hoe en wat en ik neem later afscheid met de afspraak dat ik haar laat weten welke evenementen er op mijn agenda staan en wat er allemaal aan ‘schoonheid’ in mijn computer zit: teksten, gedichten, mooie plaatjes en natuurlijk een schat aan kennis over het Human Designsysteem.

En zo gebeurde het dat ik vanmorgen om 6 uur achter mijn laptop belandde en de eerste zinnetjes schreef van deze eerste blog. Want schrijven over mijn kennis en ervaringen van Human Design, ja dat zit toevallig wel in mijn ‘bedrading’.

Wil je meer weten over wat Human Design voor jou kan betekenen?

Share This